I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, March 5, 2011

KELEBIHAN DAN KELEMAHAN VPN

KELEBIHAN VPN


Teknologi VPN mempunyai banyak kelebihan. Antaranya ialah:


1) Biaya relatif murah
VPN merupakan teknologi yang dibangun dengan memanfaatkan jaringan internet milik awam tanpa perlu membangunkan jaringan pribadi. Dengan demikian, hanya sambungan ke internet diperlukan untuk menggunakan VPN, sehingga biaya yang diperlukan secara relatifnya lebih murah.



2) Fleksibiliti.
Semakin berkembangnya internet dan makin banyaknya pengguna yang menggunakannya, ini membuatkan VPN juga turut berkembang. Setiap pengguna dapat bergabung dalam VPN yang telah dibangun tanpa jarak dan waktu yang terbatas . Fleksibiliti dapat dicapai apabila pengguna tersebut connect dengan internet dan mendapat izin menggunakan VPN.


3) Mudah diatur 
Keseluruhan VPN dapat diatur dalam server VPN sendiri, dan untuk dapat digunakan oleh klien, maka perlu diinstal aplikasi VPN pada klien.


4) Mengurangi kerumitan pengaturan dan teknologi tunneling.
Tunneling atau terowongan merupakan kunci utama pada VPN. Sambungan peribadi dalam VPN dapat terjadi dimana saja selama terdapat tunnel yang menghubungkan pengirim dan penerima data. Dengan adanya tunnel ini, maka tidak diperlukan pengaturan-pengaturan lain yang ada di luar tunnel tersebut, asalkan sumber dari tunnel tersebut dapat menjangkau tujuannya.


KEKURANGAN VPN


1)  VPN memerlukan perhatian yang serius pada keamanan jaringan umum (internet).
Oleh karena itu tindakan yang tepat diperlukan untuk mencegah terjadinya hal-hal yang tidak diingini seperti hacking dan tindakan cyber crime pada jaringan VPN.


2) Ketersediaan dan prestasi jaringan khusus perusahaan sangat bergantung pada faktor-faktor yang berada di luar kawalan pihak perusahaan, kerana teknologi VPN ini memanfaatkan media internet. Kecepatan dan transmisi data tidak dapat diatur oleh pihak pengguna jaringan VPN kerana traffic yang terjadi di internet melibatkan semua pihak pengguna internet di seluruh dunia.


3) Ada kemungkinan peranti pembangun teknologi jaringan VPN dari beberapa vendor yang berbeza tidak dapat digunakan secara bersama-sama kerana standard yang ada untuk teknologi VPN belum memadai. Oleh kerana itu, fleksibiliti perlu dalam memilih peranti yang sesuai dengan keperluan.


0 comments:

Post a Comment