I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, February 27, 2011

INPUT AND OUTPUT

input devices merupakan satu komponen penting yang membolehkan interaksi antara komputer dan manusia. ia merupakan apa sahaja hardware yang menghantar data kepada komputer. tanpa input devices ini, sesebuah komputer hanya boleh mempamer alat sahaja tanpa membenarkan pengguna berinteraksi dengannya, sama seperti tv.

terdapat banyak input devices yang terdapat pada sesebuah komputer. malah zaman sekarang ini, begitu banyak penambahbaikan dan inovasi yang dilakukan bagi memperbaiki prestasi input devices seterusnya prestasi komputer.

KEYBOARD merupakan input device yang biasa kita lihat. video di bawah menunjukkan inovasi keyboard terkini dengan ciri-ciri ergonomik.




JOYSTICK merupakan antara input device, fungsi seperti alat kawalan yang kebiasaannya untuk bermain permainan komputer yang mana ia memudahkan pergerakan dalam permainan. sesuai digunakan untuk permainan flight simulator...




HDTV merupakan satu contoh output device terkini. ia dapat memberi pandangan dan gambar yang lebih jelas daripada tv biasa. Teknologi HDTV julung-julung kali diperkenalkan di Amerika Syarikat pada tahun 1990-an oleh sebuah syarikat elektrik bergelar Perikatan Besar HDTV Digital.



selain itu, projector, printer, sound card, speakers juga merupakan antara output devices yang boleh didapati.
jika kita melihat pada zaman teknologi canggih sekarang, kemungkinan besar input dan output devices akan bergabung. kita cuma akan gunakan satu tablet pc sahaja tanpa perlu ada keyboard dan sebagainya. cuba lihat video di bawah dan kenalpasti input dan output device..


0 comments:

Post a Comment