I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, February 19, 2011

ROBOT MASA DEPAN: ADAKAH BAKAL MENGGANTIKAN MANUSIA?

Dalam Chapter 4, kita ada mempelajari tentang Artificial Intelligence(AI) yang mana AI ini digunakan untuk membangunkan sistem komputer yang mempunyai human sense. Sistem ini terdiri daripada Virtual Reality,Knowledge-based(Expert System) dan Robotics.Saban hari kehidupan kita semakin berkembang moden dan  canggih. Dunia teknologi berkembang dengan cepat dan tidak mampu untuk kita mengikutinya. 

Teknologi yg ditawarkan di pasaran amatlah banyak dan mempunyai pelbagai fungsi yang dapat memudahkan lagi kehidupan harian kita. Teknologi yang semakin berkembang sekarang adalah teknologi Robotik.Di luar negara contohnya di Jepun,sudah ada yg menggunakan robot untuk menggantikan peranan manusia. Teknologi robot amatlah canggih dan dapat membuat kerja yg kita inginkan sepenuh masa kerana robot tidak memerlukan rehat seperti manusia. ini dapat menjimatkan kos dan memdatangkan faedah yg tinggi. Akan tetapi bolehkah robot menggantikan manusia sepenuhnya? ini tidak mungkin kerana jika manusia digantikan dgn robot akan berlakulah pelbagai masalah contohnya pengangguran, tahap kesihatan manusia yg akan semakin jatuh kerana banyak peranan kerja yg diambil alih oleh robot. Adakah kita rela robot menggantikan manusia??kita tidak dapat menjangka bagaimanakah corak kehidupan di masa depan yang semakin hari semakin canggih. Cuba anda perhatikan gambar2 robot di bawah ini, banyak robot telah dicipta untuk melakukan pekerjaan yang biasanya dilakukan oleh manusia..............



Robot ini dicipta untuk menggantikan manusia dalam perlawanan sukan. adakah mungkin akan wujud sukan2 negara yang diwakili oleh robot??












0 comments:

Post a Comment