I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, January 15, 2011

Sekilas cerita tentang ‘Bapa Internet Dunia’

Kat atas tadi kitorang da cerita tentang bagaimana dan bila Internet mula ditemukan..now, kitorang nak cerita tentang seseorang yang digelar Bapa Internet Dunia. Orang yang dimaksudkan itu ialah Tymothy John Berners-Lee. Beliau lahir di London pada tahun 1955. 



Setelah menamatkan sekolah d iEmanuel School di London, dia belajar Fizik di Queen’s College, Oxford University dan lulus tahun 1976. Setelah tamat pengajian, beliau bekerja di salah satu syarikat telekomunikasi di Inggris iaitu Plessey Telecommunications.

Bernes-Lee bekerjasama di di CERN(Conseil Europeean pour la Recherche Nucleaire) pada tahun 1980 dan membuat sebuah program yang belum diterbitkan pada masa itu yang dikenali sebagai ENQUIRE iaitu titik permulaan lahirnya apa yang dikenali sebagai Web. 




Pada tahun 1981 beliau dilantik founding director oleh  Image Computer System Ltd.  dan bertanggungjawab sebagai designer teknik. Pada tahun 1984 beliau kembali bekerja ke CERN untuk mengusahakan sebuah projek hypertext global yang kita kenali sebagai World Wide Web(www).  

Beliau juga merancang system untuk mencipta Uniform Resource Locator(URL) dan Hypertext Markup Language(HTML).

Pada tahun 1994, beliau bekerjasama dengan Laboratory for Computer (Massachusetts Institute of Technology (MIT)) di Cambrigde, Amerika Syarikat untuk mengembangkan lagi WWW. Beliau kemudiannya mengendalikan World Wide Web Commission(W3C) iaitu sebuah forum terbuka bagi syakirat dan organisasi pengguna WWW.

Bernes-Lee juga telah menulis sebuah buku tentang sejarah Web yg bertajuk Weaving the Web pada tahun 2000 yang menceritakan tentang visinya berkaitan penggunaan dan masa depan Web. 

Beliau telah dilantik menjadi anggota oleh organisasi2 pendidikan terkenal di dunia seperti British Computer Society, American Academy of Arts and Sciences, MacArthur Fellowship (1998) dan The Royal Society (2001).

0 comments:

Post a Comment